måndag 19 april 2010

Det här med lediga måndagar är helt fantastisk! Jag tänker använda dagen till att tvätta och städa och sedan ta en långpromenad i solen till Skallberget. Lovely!

Jag fick en himla berörande historia berättad för mig igår. S-studenterna i Västerås grillade korv med studenter och en kille med Egyptiskt ursprung ville berätta sin historia. Han var utbildad jurist i hemlandet. Jobbade tre år som städare i Södertälje medans han läste på komvux för att kunna söka in på juristprogrammet på SU. Ingen hade meddelat honom om vilket meritvärde han behövde så när han var klar hade han "bara" 16,5 någonting och det räckte inte. Då gav han upp den drömmen. Han hamnade sedan (efter tre års fast anställning som lokalvårdare) i Västerås och har nu läst ekonomi. Nu söker han jobb igen och var på arbetsförmedlingen. Där blev han erbjuden en utbildning på sex månader till lokalvårdare!

En person med akademisk examen som dessutom har arbetat som lokalvårdare i tre år ska de utbilda! Vilken kränkning!

Vi hade ett långt samtal om integration och invandring och efter det så kände jag så starkt att jag håller med Mehrdad (min lärare) jag ska bli integrationsminister en dag! (och jag ska sätta mig och formulera mina tankar i skrift snart så får ni läsa. Men inte nu. För nu ska jag tvätta)

Inga kommentarer: