tisdag 2 november 2010

Moderaterna i Västerås vill förlänga restaurangernas (läs krogarnas) öppettider i Västerås. De vill utreda hur länge man kan ha öppet och under utredningens gång så vill de att krogarna ska kunna ha öppet till kl. 03. En timme längre än dagens kl. 02. Utan att ha en åsikt i just den här sakfrågan så kan jag ändå konstatera: att vara moderat innebär nog lite grann att svära sig fri från ansvar. När jag tänker på krogarnas öppettider så räknar jag in problem som kan komma med ökad fylla, mer våldsamheter och en risk för ett ökade alkoholskador. När moderaterna gör det tänker de frihet frihet frihet. Deras frihet. Alltså: Jag ska få festa hur sent jag vill och de som inte kan hantera det.. Ja too bad. Ungefär.

Men det är inte så konstigt, socialt arbete har blivit en profession i ett socialdemokratiskt Sverige. I borgerliga samhällen har socialt arbete alltid varit filantropi, alltså välgörenhet. I ett sånt samhälle är det ett gulleprojekt för de redan rika. I mitt Sverige handlar det om att ge alla handlingsutrymme att kunna bli en delaktig medborgare på rättvisa villkor.

Det handlar om olika människosyn.

Inga kommentarer: