torsdag 23 december 2010

Det snurrar av tankar efter gårdagens nyhet om att kommunstyrelsen i Västerås haft avtackningsmiddag på Tidö slott för 1300 kr/deltagare. Jag ska försöka att strukturera upp mina tankar.

Min magkänsla skriker nej nej nej när jag får höra hur våra folkvalda politiker väljer att helt obetänksamt festa loss på skattebetalarnas pengar. Det finns flera viktiga aspekter också förutom de rent ekonomiska. Generellt är jag rädd för att vi börjar få en politisk yrkeskår som tappar kontakten med kärnan i sina värderingar. Och det värsta av allt, glappet mellan väljarna och politikerna växer, och våra politiker skyller gärna det på media eller allra värst, på väljarna.

I höstas så kunde jag läsa på flera vänners statusuppdateringar om festen på Stockholms slott som kungafamiljen höll för riksdagens ledamöter. Jag hade tagit stöd i mina värderingar och tackat nej till en sådan tillställning om jag hade varit folkvald. Jag respekterar andras individuella val, det vill jag säga. Men det ger en knasig magkänsla hos mig att se att så många verkar tycka att det är helt oproblematiskt.

Vidare har vi kunnat läsa i lokaltidningen om de avgående riksdagsledamöternas inkomstgaranti. De får 80 % av underlaget (arvoden och vissa tillägg) första året sen minskar det beroende på tjänstgöringstid.

Jag tycker att det är okej att våra beslutsfattare tjänar bra. Jag har inga direkta synpunkter på arvodernas storlek. Om det stannade där. Men i riksdagen har man tillägsarvoden för typ allt (utöver grundarvodet på 56 000/mån).

Även de i kommunstyrelsen som är heltidsarvoderade tjänar bra!

Som enskilda händelser är det inte så allvarligt. Men när man lägger ihop privilegierna som våra politiker har så är det ett problem. Hur kan man förvänta sig att väljarna ska känna förtroende för några som lever i en värld så långt bort från majoriteten av väljarna?

Västerås stads socialsekreterare som utför en del av det viktiga arbete som kommunpolitikerna beslutar om, och som har en ingångslön på 21 500 kr åt sin julmiddag på kontoret med caterad mat och med egen medtagen dryck. Kan det kosta max 100 kr/person?

Det gäller att ärligt rannsaka sig själv, lyssna på sin magkänska.. Kan jag ärligt försvara det här inför en underbetald sjuksköterska som sliter häcken av sig på grund av underbemanning?
Då blir mitt svar nej.

Inga kommentarer: