lördag 2 oktober 2010

Fadia




Fadia är Hanins syster. Hon är uppvuxen i Sverige men flyttade till Nablus efter gymnasiet och gifte sig med sin kärlek Ahed. Fadia är otroligt varm och har en sjukt rolig humor. Hon är lite av familjens pajas och vi skrattade mycket tillsammans med Fadia.


Fadia och Ahed har fyra barn och de bor i en fyrafummare. Det hindrade inte dem från att ha mig och Hanin sovandes där, tvärtom krävde de att vi skulle vara där också.


En kväll efter maten ville Fadia visa mig utsikten från Falastins hus i bergen. Vi gick i väg själva en stund. När vi såg ut över vackra Nablus så frågade hon vad min upplevelse var so far. Jag sa som det var att jag var överväldigad av Israels militära närvaro. Då berättade hon en av sina upplevelser.


Hon berättade också om 2001 när det var utegångsförbud. Hon hade två barn och var gravid med sitt tredje. Hon berättade att hon stod ute och hängde tvätt när hon hörde någon skrika. Hon vände sig inte om utan fortsatte med tvätten. Helt plötsligt hör hon "Gå in annars skjuter vi dig". Då insåg hon att militären stod med vapen riktade mot henne. För att hon hängde tvätt.


Jag var väldigt rörd känslomässigt. Jag sa att det är så svårt att förstå för mig. Då sa hon: Förstå hur det var för mig, jag är svensk. Uppfostrad med alla rättigheter som vi har i Sverige, och sen kommer jag hit och inser att de inte är värda något alls. Här har jag inga rättigheter. Jag tänkte: Nej, här är du bara en arab och en muslim.


För precis så är det. Fadia kunde lika gärna bott kvar i Sverige med ett okränkbart människovärde och rättigheter som i en fri demokrati. Men för att hon flyttade till Palestina så blev hon en arab och en muslim. En lägre stående varelse utan rättigheter.


Fadia är ingen terrorist, hon är inte beväpnad och inte militant. Trots det behandlas hon som om hon vore kriminell. Bara på grund av sin religion och etniska tillhörighet.

Inga kommentarer: