tisdag 14 september 2010

På samma tema som förra inlägget. Jag tror på en rödgrön valseger. Jag tror att det är möjligt att vända opinionen och se till att vi får ett regeringsskifte. Jag tror inte att det är enkelt eller självklart, och det är därför jag skriver.

Socialdemokratiska värderingar, eller värderingar om solidaritet och jämlikhet har varit självklara hos den stora delen av Sveriges befolkning. Tidigare har det inte varit okej att ställa människor emot människor. Vi har ställt strukturer och system mot värderingar om rättvisa. Aldrig sjuka-friska eller för stunden arbetslös-för stunden anställd.

I valrörelser har jag fått försvara vad Socialdemokratin vill och kan åstadkomma när det gäller jobben, de ekonomiska klyftorna och strukturell diskriminering.

I den här valrörelsen är en av de vanligaste frågorna jag får: Vad tjänar jag på er politik?

Vi är många som har vägrat köpa borgarnas egoistiska retorik. Men en hel del har, helt utan reflektion, plötsligt svängt. Det handlar inte längre om vilket samhälle vi vill bygga tillsammans, hur vi bäst ser till att hela Sverige står ordentligt rustat för framtiden, utan mycket mer om hur jag ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt.

Här kunde jag lägga till att jag tror att man måste vara snorrik för att tjäna på en alliansregering i det långa loppet but still..

Nu är det fem dagar kvar. Jag vill uppmana dig som läser det här, om du redan har tagit rödgrön ställning, att samtala med dina vänner. Prata om läget i landen och om visionen för framtiden. För vi kan vända opinonsläget, men det krävs att vi alla hjälps åt!

Inte fyra år till utan strid!

Inga kommentarer: