tisdag 16 mars 2010

Det här med genus....

Frågan om genus blir bara större och större för mig. Tidigare har det varit en del i jämställdhetskampen, en av många. Men ju mer jag läser, tar in och funderar ju större blir frågan och den har nu kommit att bli grunden i jämställdhetskampen. För jag tror inte att vi blir fria förrän könsrollerna är krossade och förrän vi får vara de vi vill vara, eller de vi redan upplever att vi är. I går fick jag lära mig (egentligen visste jag det nog, men jag fick det bekräftat) att genus är grunden för misshandel mot kvinnor i nära relationer. Det är när uppfattningen om vad en "man" är och vad en "kvinna" är inte längre stämmer överens med verkligheten som våldet blir legitimt.

Det är en svår balansgång att vara "man", och de allra flesta klarar av att balansera utan att behöva tillgripa våld. Men vissa klarar inte förödmjukelsen att ramla ner, eller när "kvinnan" ramlar ner, och tillgriper då våld.

Hm.. det här är bara några funderingar. Och självklart finns det fler mekanismer som bidrar till en våldshandling. Men patriarkatet är grunden, och grunden i patriarkatet verkar mer och mer vara genus.

Inga kommentarer: