onsdag 14 oktober 2009

Missbruk

Therese skrev den här texten till vår redovisning om missbruk i skolan. Den berörde mig!

Vet du vart gränsen går?
Det är en hårfin skiljelinje.
Vitt, grått, grått, grått, svart.


Riskbruk och missbruk, det går inte att balansera på en lina som är bränd i båda ändar.
Man ska inte balansera med det dyrbaraste man har, livet.
Du kan vara den skickligaste cirkusakrobatören högst upp i manegen och ända tappa balansen och falla.


Så mycket man kan missbruka, droger, alkohol, spel, sex, mat…olika symtom som egentligen fyller samma funktion.
Ständigt på flykt, alltid på väg bort, aldrig på väg hem. Ett 100 meters lopp som blev till ett maratonlopp, jag hade ju kontroll!? Det är en stor skillnad mellan att existera och att faktiskt leva.


Bara ett glas till, två silar till, 100 kronor mer-all in, dubbelt upp! Detta är sista gången, imorgon börjar mitt nya liv. Jag vet att du har hört det förr men jag har hittat min motivation nu, det är en stor skillnad mellan att existera ochatt faktiskt leva. Man ska inte balansera men det dyrbaraste man har, livet!

Inga kommentarer: