måndag 12 oktober 2009

Etnicitet

I skolan har vi fått några föreläsningar gällande etnicitet. Vi har tittat på sociala problem (missbruk i mitt fall) utifrån ett etnicitetsperspektiv. Vi hade en föreläsning som jag vill dela med mig av till världen. Er alltså. Det var Mehrdad Darvishpour som föreläste och han hävdar att etnicitet är en social konstruktion. Etnicitet finns alltså inte. Han hävdar att precis som genus (det sociala könet) så är etnicitet en konstruktion för att skapa en maktrelation mellan två grupper.

Den här föreläsningen satte sig hos många i klassen och tankarna snurrade på högvarv. Visst är det väl så? Det är inte så att vi människor har olika egenskaper baserat på vart i världen vi föds. Det stämmer inte att irakier är på ett sätt och danskar på ett annat. Däremot är det så att gruppen svenskar tjänar på att måla ut gruppen irakier som något främmande, konstigt och annorlunda. Precis som gruppen män tjänar på sin maktrelation till gruppen kvinnor.

3 kommentarer:

tessa sa...

Hej!

Visste inte att du hade en blogg, men nu vet jag :) Kul!

Är det okej om jag länkar till dej från mej?

Kram Therése (ja i klassen alltså :))

Johanna sa...

Hahaha jag brukar inte berätta att jag bloggar :) Men länka du så gör jag samma sak!

Kramar!!

Hanin sa...

åh! Nostalgi <3