torsdag 12 juli 2012

Om att våga

Jag har insett att det krävs en del mod i mitt jobb.

Mod att våga vara människa till exempel.

Att våga lyssna, känna in och försöka förstå. Att verkligen möta den andra människan.

Att inte bara gömma mig bakom masken som myndighetsperson.

Om jag vågar vara myndighetsutövare och samtidigt människa kommer jag allra längst. Att behandla människor som människor, är det allra bästa verktyget.

Det krävs också mod att vara trogen min profession. Min kunskap.

Jag har lovat mig förut att jag ska agera enligt kunskapen jag fått i skolan. Det är svårt att komma till en arbetsplats där vissa saker görs annorlunda, och har gjorts så länge. Det är svårt att våga stå upp för min vetskap.

Jag gjorde inte det i en grej och den magkänslan har inte varit att leka med. Nu vet jag tydligare att jag ska fortsätta att göra det jag lovat. Att vara trogen min magkänsla och mina kunskaper. För vad är poängen med att gå 3,5 år i skolan och sedan låta bli den kunskapen när jag kommer ut i arbetslivet?

Idag var en himla bra dag på jobbet. Många reflektioner, det är ju precis det jag älskar med min profession.

För er som tycker att socialtjänsten har enkla bedömningar att göra;http://www.socialstyrelsen.se/etikisocialtjansten/geekonomisktbistandtillkvinnas

Det är ett bra exempel som visar vad vi gör på dagarna. Inte helt enkelt va?

Inga kommentarer: