tisdag 6 juli 2010

Judehat och islamofobi...

Jimmy Åkesson säger att Islamiseringen av Sverige är SD:s stora valfråga. "Vårt stöd ökar när den fråga kommer upp i debatten" säger han. Och så är det säkert. Jag tror att SD kan ha hittat sin biljett in i riksdagen. Biljetten heter Isalmofobi.... Hitlers biljett till makten hette judehat.

Jag vet att många slutar lyssna när man säger SD och rasism i samma mening. Möjliga sympatisörer suckar bara och stänger av. Men faktum är att SD är ett rasistiskt parti, och jag tänker inte sluta att säga det.

De är inte rasister för att de pratar om ras, för det gör de inte, men för att de använder religion på samma sätt som andra har använt ras. Nämligen för att måla ut en syndabock.

I tider av arbetslöshet, ökade klyftor och sociala problem så är det så mycket enklare för många att skylla det på någon. I det här fallet är det muslimen. I Tyskland var det juden.

Vi människor verkar ha ett behov av att gruppera oss, att känna tillhörighet. Och det är förstås både på gott och på ont. Problemet är när tillhörigheten blir främlingsrädsla. När det inte längre handlar "oss" utan när det handlar om att vända sig emot "dom". Jag identifierar mig som svensk. Men jag känner likväl en samhörighet med svenska muslimer. För mig är det ingen skillnad. För Jimmie Åkesson är det en jäkla skillnad.

Resultatet blir ett samhälle där vi grupperar oss och ställer grupperna emot varandra. Istället för ett samhälle där vi engagerar oss för att tillsammans bygga något.

För vem ska vi skylla på när muslimerna inte längre är ett hot?

Inga kommentarer: