torsdag 8 juli 2010

Jag har faktiskt redan ledsnat på årets valrörelse. Jag är less på att partierna, eller i den här valrörelsen blocken, försöker bjuda över varandra med mest pengar, miljoner och miljarder hit, platser dit... Sen smutskastar man varandra så mycket man kan. Vem som är värst kan inte jag avgöra...

Jag har en dröm där politiken handlar om någonting annat. Där politiken handlar om vilket samhälle jag vill se. Vilket Sverige jag vill att mina barn ska växa upp i...

För det är skillnad. Årets val kommer att spela roll.

Jag vill ha ett Sverige där alla människor har samma förutsättningar till en bra utbildning, god hälsa och möjligheter att uppfylla sina drömmar! Jag vill att mina barn ska få en avgiftsfri vård precis som jag har fått, en helt okej skolmat utan kostnad och en bra utbildning oavsett vilken storlek deras plånbok har.

Jag vill också se ett samhälle där du inte begränsas beroende på ditt kön, din sexuella läggning eller vilket land, du dina föräldrar eller deras föräldrar föddes i.

Faktum är att vi är på väg därifrån. Bit för bit och steg för steg så håller den svenska modellen, välfärdssverige på att rasera. Idag får du skylla dig själv om du är för stunden sjuk eller arbetslös. Om du är ung ska du jobba billigt, helst gratis och om du kan köpa dig förbi vårdkön så får du det!

Årets val är viktigt. Mycket mycket viktigare än tobleronepolitik och häxjakter.

1 kommentar:

oumberligating sa...

Ser att du fattat vår politikers budskap...."bättre rik och vacker än fattig och ful"
Jobba gratis, gäller många ungdomar fast även oss lite "äldre" också!
Fin, klok, smart och rolig blogg!
Ha en fin sommar!
kram ifrån en som kallar sig Oumberlige Peter!