söndag 4 juli 2010

Gladys svåra val

Jag har precis spenderat två timmar framför SVT play. Inte alls i enlighet med dagens planering men men. Det ligger en dokumentär i två delar där som heter Gladys svåra val. Den handlar om ett par, han slår henne och barnen. En dag slår han ett av barnen för hårt och hon dör. 3,5 år gammal. Båda åtalas för mord. Hon har inte slagit, men har heller inte hindrat honom.

Sen handlar filmen om hennes resa fram till domen. Hur hon inte kan sluta älska mannen som har dödat hennes dotter. Hur hon inte ens verkar vilja försöka.

Otroligt bra. I alla fall om man vill försöka förstå.

Vi fick höra första veckan på socionomprogrammet, jag tror till och med att det var första dagen, att vi inte skulle bli hjältar. Vi skulle lägga ner alla ambitioner om att rädda världen.

Jag har iofs inte givit upp. Men den här dokumentären visar svårigheten. Jag kan tänka att jag ska arbeta med våldsutsatta kvinnor, och ser framför mig ett offer, kvinnan, och en förövare, ett monster, mannen. I verkligheten är det två människor. Med ett komplext förhållande till varandra och med erfarenheter i bagaget som format dem till dem de är idag.

Ingenting är enkelt. Det är inte svart och vitt. Verkligheten består av hur många färger som helst, och allt är inte som jag uppfattar det.

Det är det den här utbildningen gör allra mest med mig. Visar mig att min färgkarta är otroligt liten. Och att jag inte har alla svar.

Inga kommentarer: