tisdag 22 juni 2010

28,6 %...

..av min utbildning är nu avklarad. Jag har 60 poäng socialt arbete. Det är så himla fint! Det är så mycket som gör att det känns så stort och fint. Dels att jag helt givit upp hoppet om att jag skulle läsa vidare. Det kändes för stort, för svårt och för mycket. Länge. Men också för att jag inte kommer från en värld av akademiker, i min värld har det känns så avlägset, så stort och så ouppnåeligt. Jag vet inte varför, om det är så i alla familjer med arbetarbakgrund eller om det bara är jag.. Men så har det känts.

Nu är jag där. Efter sjukt mycket slit, för det var jobbigt! Att läsa upp slutbetyget när jag precis börjat få ordning på min nykterhet... Att sedan våga ta klivet in i högskolans värld. De två första veckorna hade jag konstant huvudvärk. För mycket intryck, alldeles för svår litteratur, titlar på människor som jag aldrig hört förut, och på tok för många nya människor.

Nu ett år senare har jag 60 poäng, 30 av dem är VG, och en ny självsäkerhet i min kommande profession. Jag är inte rädd längre. Känner inte att den akademiska världen inte är till för mig, känner inte att jag är mer korkad än någon annan och vet att jag klarar nästan vad som helst!

Dessutom har jag fantastiskt många nya vänner. Och jag längtar efter att komma ut och börja jobba och veta att jag har en hel arsenal av människor att ringa om jag känner minsta osäkerhet. Det är fint! Riktigt fint!

1 kommentar:

Tessa sa...

Du är så himla bra, vi är så himla bra!! :)
Ett år och 60 poäng senare, jag kan verkligen inte förstå var tiden tog vägen!

Kramar till världen bästa Johanna! <3