tisdag 19 augusti 2008

Jag är verkligen beroende

och det är inte en rolig insikt. Som snusare så händer det ibland att man snusar lite för mycket. Och då kan det göra jäkligt ont i läppen. Och då menar jag jäkligt ont. Igår var det så. Det gjorde så ont att jag verkligen inte kunde snusa. Jag tillhör inte dem som byter sida, jag har vant en sida i läppen, inte den andra. Att börja med andra sidan skulle altså göra lika ont. Då ställdes jag inför valet att utsätta mig för smärtan, eller för abstinensen. Jag valde abstinensen. Mellan klockan 12-21 igår snusade jag inte.
Det var på riktigt hemskt. Svårt att förklara för en icke-beroende hur det känns att ha abstinens efter nikotin. Det är fruktansvärt. Förutom det vidriga fysiska känslan (som jag inte kan sätta ord på) så var min förmåga att koncentrera mig eller fokusera helt borta. Jag sluddrade när jag pratade och allt som pågick i min hjärna var tankar om att jag ville snusa.

Idag har jag snus inne, men jag har också en smärtsam insikt om att jag snusar mot min egen vilja. Jag har bestämt mig för att sluta. Men jag kommer inte försöka på egen hand. Jag ska ta emot all hjälp som finns.

Inga kommentarer: