onsdag 14 augusti 2013

Valet till Svenska kyrkan

Den 15 september är det val till Svenska kyrkan. Jag har den stora äran att vara en av de socialdemokratiska kandidaterna i valet. När jag fick frågan behövde jag inte fundera särskilt länge.

Oavsett vilken relation man har till kyrkan, om man är troende eller inte, om man är en aktiv kyrkobesökare eller om man besöker kyrkan bara vid särskilda tillfällen, kan man som medlem, 16 år och äldre, påverka vilka som ska få förtroendet att leda kyrkan. För vem som styr i Svenska kyrkan spelar roll. Svenska kyrkan har en stor diakonal verksamhet, en stor internationell verksamhet och Svenska kyrkan förser oss med några av de viktigaste kulturella ceremonier vi har, dop, vigsel och begravning. För mig är det viktigt att de socialdemokratiska värderingarna om allas rätt till delaktighet, om öppenhet och om inkludering ska styra.

När jag kom till Svenska kyrkan möttes jag där jag var. Jag avkrävdes inte mer tro eller engagemang än jag var beredd till just då. I det har min tro vuxit och min relation till kyrkan. För oss socialdemokrater är öppenhet den viktigaste faktorn. Alla som söker kyrkan ska vara välkomna, och känna sig välkomna, sedda och respekterade. Precis som jag gjorde.

För oss socialdemokrater är det också viktigt att kyrkan ska se de som är i behov av stöd. I Västerås gör Svenska kyrkan ett stort socialt arbete. Jag möter dagligen Västerås stadsmission i mitt jobb som socialsekreterare och ser vilket arbete de gör för stadens hemlösa. Men Svenska kyrkan ska inte bara vara den som stöttar upp där samhället inte når fram, Svenska kyrkan har en oerhört viktig uppgift i att signalera när samhället behöver ta ett större ansvar. Påskupproret mot regeringens beslut om utförsäkringar är ett verkligt viktigt exempel på det.

För mig är det viktigt att Svenska kyrkan är öppen för alla som söker sig dit. Det är också viktigt att de kyrkliga ceremonierna är öppna för alla som vill ha dem. Att vigselakten numer är lika öppen för mig om jag gifter mig med en kvinna som med en man, är viktigt, och det är ett tydligt exempel på att det är viktigt vilka värderingar som styr.

Så vänner, nu är det nästan precis en månad kvar till valet. Jag kommer att göra det jag kan fram till 15 september att prata med vänner och bekanta, med socialdemokratiska värderingar, om att det spelar roll. Om att det även i kyrkovalet handlar om att ställa solidaritet och inkludering mot rasism och egoism. Om att socialdemokraterna behöver få förnyat förtroende för att fortsätta utveckla Svenska kyrkan till en än mer öppen och demokratisk folkkyrka.

Därför kandiderar jag. För att jag bli bidra med värderingar om öppenhet, inkludering och om ett socialt ansvar. Jag kandiderar till Västerås kyrkofullmäktige och till kyrkomötet och finns på plats nummer 9 på båda listorna.

Mer information om de andra kandidaterna och socialdemokraterna i Västerås politik finns här


Vill du läsa mer?

Här finns information om socialdemokraterna i kyrkovalet

Mer information om själva valet hittar finns här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du hade självklart fått min röst smulan <3

Anonym sa...

Jag ska kryssa dig, Monika och den där gubben som håller i banderollen i övre bannern.