fredag 20 september 2013

Hjälp Taher!

Taher Khazendar 17 år gammal och systerson till min vän Hanin har blivit bortförd från sitt hem av Israeliska soldater. klockan 02 natten till fredag kom beväpnad Israelisk militär och väckte Taher och familjen. I hemmet bor förutom Taher också hans tre yngre systrar och deras föräldrar.

Familjen vet inte var Taher är och Israeliska armén förnekar att de är inblandade. Tahers sista ord till sin mamma var "jag har inte gjort något, jag är hemma om två dagar igen".

I en rättsstat för man inte bort människor (barn!) mitt i natten utan att meddela anhöriga var.

Så här berättade de jag mötte under min resa 2010 att Israelerna agerar i Nablus. De kommer på natten. Nu förstår jag det mer.

Gör det ni kan, sprid informationen. Om inte annat minskar det risken för att Taher ska utsättas för våld.

Tahers familj är oerhört starka nu men de behöver vårt stöd. När jag frågar vad jag kan göra svarar de att jag kan sprida informationen. Så det tänker jag göra. Gör det du med!

Här finns länkar till artiklar:
http://www.expressen.se/nyheter/svensk-pojke-gripen-pa-vastbanken/

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17513800.ab

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Johanna för ditt stöd det behövs
Fadia khazendar

Dessa mina minsta bröder sa...

Jag var i kontakt 2013-10-30 med UD ang. Taher Khazendar se min blogg I fängelse

Det är skrämmande tyst om hans fall vad händer nu ? Vill gärna ha kontakt med Fadia.

Anonym sa...

Fadia khazendar, bilden på din son som Aftonbladet publicerade är gammal - hur gammal?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18254316.ab