onsdag 6 februari 2008

Homosexuella äktenskap

En vän till mig som börjat läsa in gymnasiet nu i dagarna messade mig nyss och frågade om argument för homosexuella äktenskap, jag googlade på det för att de vad det finns för tankar och blev bestört när jag såg att de allra flesta länkarna var med argument mot. Jag tror inte att det beror på att en majoritet är negativ, utan snarare att detta är en enormt viktigt fråga för den värdekosnervativa kristna högern. (Där räknar jag in KD). Därför publicerar jag ett positivt inlägg på min blogg så har jag gjort min del. Jag skrev till min vän att för mig är det självklart att ALLA ska ha samma rätt att gifta sig med vilken myndig människa som helst så länge det är ömsesidigt. Några av argumenten för är:

1. Äktenskapsbalken och partnerskapslagstiftningen är det enda exemplet på två lagar som har exakt samma innehål men heter olika beroende på vem den gäller. SJUKT

2. Alla människor har samma värde och samma rättigheter i Sverige. PUNKT

3. Samhället har slutat särbehandla homosexuella på flera andra punkter, detta är en naturlig följd.

4. Kyrkan är skild från staten (religion och politik hör inte ihop) kyrkan får göra som de vill, men staten ska inte diskriminiera.

/Johanna

Inga kommentarer: